Trist sang om at føle sig forkert

I dette forum kan brugerne vælge at præsentere sine egne og andres musiske aktiviteter der er lavet af autister eller handler om autisme og relaterede emner.

Det kan for eksempel være melodier og sange, demonstration af instrumenter eller klip fra øvelokalet med det band man spiller i.

Hvis man selv har copyright til lyden, kan man lægge koncertoptagelser ud. Husk at respektere andres copyright.

Man kan også diskutere metoder og teknikker til at producere egne lydfiler og musikoptagelser, herunder computer-musik og MIDI.
Brugeravatar
aldebaran
Snakkesalig
Geografisk sted: 4970 Rødby
Kontakt:

Trist sang om at føle sig forkert

Indlæg af aldebaran »

Hej,

Dette her er en af mine absolute favoritter, selv om nogen vil påstå at den er negativ, og slutningen er forfærdelig, så er det en af de bedste sange til at beskrive, hvordan jeg havde det hele min barndom, ungdom og indtil jeg fandt ud af at jeg hørte til hos autisterne.

Jeg fandt LP-en ved et tilfælde og købte den brugt for 5 kr. og den er stadig en af mine ynglings-plader, især fordi den er så skæv og underlig, ligesom mig. Det er over 20 år siden.

(Edit: Øv Videoen er fjernet af Copyright. Den handlede om en mand der forklarer, hvorfor han liv begå selvmord ved daggry. Meget dybsindigt. Bla. andet om at føle sig forkert, lige meget hvor man er.)

(Edit: Øv Videoen er fjernet af Copyright. Den handlede om en mand der forklarer, hvorfor han liv begå selvmord ved daggry. Meget dybsindigt. Bla. andet om at føle sig forkert, lige meget hvor man er.)

Selv om det er en stor forbrydelse, så er lyden fra min LP her. Optaget med mikrofon fra anlægget)
Before the morning comes med Clifford Coulter.

Mvh.
Anders
Senest rettet af aldebaran 14 jan 2012 22:50, rettet i alt 2 gange.
... og jeg har mere på hjertet end fedt ;-)
Brugeravatar
Hauge
Engergisk
Geografisk sted: Det mørke Jylland, tredie kartoffelrækkes udkant. (Randers)

Re: Trist sang om at føle sig forkert

Indlæg af Hauge »

Hold da helt ... hvor den da rammer!!!

Kommer til at tænke tilbage på første gang jeg hørte Tøsedrengene med "de sarte af os"
- Eller Oscar Peterson med "Hynm to freedom"

Den første er ikke på "tube", men det er den anden... Og den har hjulpet mig op, mange gange!!!
- Men det er OT. - Sorry!
Brugeravatar
aldebaran
Snakkesalig
Kontakt:

Indlæg af aldebaran »

Sangen handler vel om håbløshed, at føle sig forkert. og lysten til at slippe væk fra det liv der gør ondt.

"De sarte af os" er også en af de rigtig gode sange til at "forstå" de blide menneskers værdier.

På en måde betragter jeg en sang som denne, som en god ven, der forstår en og måske siger det man ikke selv kan sætte ord på.

På den måde kan man få den indre smerte ud af kroppen, ud i verden, hvor andre kan se den og forstå den.

Et andet eksempel er i denne besked, hvor jeg strutter af stolthed over at forum kom til at virke.

Hvis en sang kan løfte dig op fra en nedtur, er det ikke OT så vidt jeg kan se. Vi skal heller ikke være så firkantede, at der ikke er plads til at være menneske.

Mvh.
Anders
Brugeravatar
Hauge
Engergisk

Indlæg af Hauge »

Nu er jeg lidt anderledes når det kommer til musik/sang.

Jeg er ikke særlig god til at høre sangteksterne. Men hører derimod stemmerne som instrumenter, der spiller sammen med de øvrige instrumenter, i orkesteret.
Ved godt det lyder underligt, men jeg tror det har med evnen til at tune ind at gøre. Eller, jeg burde vel sige, den manglende evne til at skille teksterne ud, når instrumenterne taler deres sprog.
Dette er nok også en af grundene til at det er meget lidt dance/house/tekno osv der taler til mig! - Sorry! :oops:

Men omvendt glemmer jeg ALDRIG første gang jeg hørte, netop, hymn to freedom!
Min mor var død knap 3 uger i forvejen, og jeg var ude for at hjælpe til med at reparere et sommerhus.
Vågner en søndag morgen, med solen skinnende ned gennem træerne, og nettet i teltåbningen.
Fuglene synger, og ud gennem et åbent vindue, strømmer musikken...

Den forløsning det gav, da creciendoet... :cry:

Jeg forventer ikke at alle kan/skal forstå. Men det er, og vil altid være, en af mine allerstørste musikalske oplevelser!
Selv nu, næsten 19 år efter, kan jeg ikke skrive dette uden at få tårer i øjnene!
- At det samtidig blev det musikstykke, der lærte mig at lytte til jazz, er en anden sag.

Musikken har en forunderlig evne, til at tale til mig, med nogle følelser jeg ikke kan få gennem dialog! Og kan nærmest starte et decideret festfyrværkeri, af følelser og sansninger...
Derfor kan jeg sagtens forstå dig, når du siger musikken er som en god ven! - Havde jeg ikke haft musikken, havde jeg nok ikke undgået en suicidalsituation, eller nærmere flere!!!

Nå, nu har jeg forhåbentligt ikke ødelagt tråden, med mit vrøvl!?!
Brugeravatar
FAF_admin
Administrator

Indlæg af FAF_admin »

NEj nej nej Hauge,

Det er netop levende og personlige indlæg, som dette, jeg ønsker massevis af i mit forum. :thumbup:

Nu er tråden kommet til live :-)

Mvh.
FAF
. . . og dette er så mit frie forum.
Hvis du kan li' det, så velkommen.
Hvis ikke, så lav noget bedre selv.
Brugeravatar
aldebaran
Snakkesalig
Kontakt:

Indlæg af aldebaran »

Hej Hauge,

Fed musik! Da jeg var ung(ca 1980), tog jeg altid i "Montmartre" for at høre Blast, James Blod Olmer, Bazar, Anima, Marilin Mazur, Peter Bastian og alt muligt andet.

Det eneste Jazz som jeg ikke tænder på, er eksperimenterende jazz, hvor 3 solister jam'er, hver for sig, uden jeg kan høre hvilken melodi de spiller.

En af mine favorit jazz cd-er er Thomas Larsen projekt (den første) med Sarin Fo(tror jeg nok hun hedder) i forgrunden. Det er bare så hyggeligt, selv om det vidst nok er "diskret" kristent.

Du kan høre små klip fra melodierne på denne side: Thomas Larsen projekt - The Other Side

Jeg er også til Weather Report og andet fusion. Jeg har selvfølgelig hele skiven liggende på .MP3, da jeg ejer en original (og selv er det ;-) )

Nå¨jeg må videre...

Lad os håbe at andre vil dele deres musiksmag. Jeg syntes at det er meget spændende.

Mvh.
aldebaran.
Brugeravatar
Hauge
Engergisk

Indlæg af Hauge »

For hu..n da også!

Sikke jeg dog savnede den mulighed, her i det mørke Jylland's mest kulturdunkle afkrog!
- Heldigvis er det da blevet lidt bedre med årene. -Men nu er det ikke mangel på kulturtilbud der spærrer. Men mafilien... :D

Har lyttet til næsten hele det brede spektrum, fra barok over jazz/blues til hård rock...

Men ja lad os nu håbe at der er flere der vil bære ved til, når nu bålet er tændt!!!
carstenwm
Genganger
Geografisk sted: Fanø
Kontakt:

Indlæg af carstenwm »

vedr. dødsfald: da mine forældre døde var det Tømrerclaus der skaffede forløsningen, jeg spillede 'Se, nu stiger solen af havets skød' når det var nødvendigt (og det var det rigtigt meget), syret, meGeT syret !!

Ellers har det været Sinead O'Connor 'This Is To Mother You' og så har Familieorkestret (Kazio Kierpaul, Anne Eltard mv.) en fed lp "Sort arbejde" hvor teksten "...Det eneste der gør, at solen aldrig kommer frem, er alt det jord du har i hovedet.." gemmer sig et sted, den har jeg også brugt til at bikse mig frem i lyset igen :-)
carstenwm
Genganger
Kontakt:

Indlæg af carstenwm »

Fandt sgu lige syrekarlen på Tuben: http://www.youtube.com/watch?v=w-IvNdyW ... re=related

Ellers har jeg været nogenlunde samme tur rundt som dig, Anders, Weather Report, Bazaar osvosv, men vi er vist også nogenlunde lige gamle og opvokset i københavn og omegn
carstenwm
Genganger
Kontakt:

Indlæg af carstenwm »

Vedr. mine to poster herover: musik gør meget ved mig, den musik der er nævnt er for mig 'terapeutiske musik' som jeg kan mærke gør det rigtige, musik har ofte et formål for mig, vælger ofte musik fra hvis det jeg har brug for er bearbejdning af indtryk eller behovet simpelthen er sansedeprivation.

Har forøvrigt været til en masse festival'er, Roskilde da jeg boede østpå og Skanderborg efter rykket vestover. Det er rigtigt godt til at få mere bredde i musiksmagen, det eneste jeg ikke har kunnet tage til mig på festivals har været dødsmetal (heldigvis spiller de ikke opera der). Er forresten heller ikke god til at høre teksterne i musikken...

Anders, det der med at få spillet analogmusik over i digital form er jeg snart nødt til at få kigget på, har fået alla mine lp'er frem i lyset efter flytning for nylig, er det bøvlet ? Har pladespiller (også til usb men synes ikke den holder hastigheden, en billig én, dumt køb) og ordentlige pickup'er....Måske sku' jeg lige tjekke på Spotify om mine lp'er ligger der (fandt sgu en forleden som jeg bestemt ikke havde regnet med var der: Jan Kaspersen der spiller Erik Satie, dejligt :-)
Besvar

Tilbage til "Musik og lydklip"