Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 24 sep 2017 23:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Snakkesalig
Brugeravatar

Geografisk sted: 2830 Virum
Kære brugere,

efterhånden som forskellige forskningsresultater pibler ind i medierne, ser det ud til at flere af dem snakker om at nervecellerne fungerer anderledes hos autister. Jeg syntes at det er meget interessant at det er helt nede på celleniveau, som min teori påstår, at forandringerne er.

En undersøgelse påstår at hjernen, især nogle dele, vokser for hurtigt i den tidlige barndom, så der er op til 67% for mange hjerneceller, i forhold til en normal hjerne. Problemet med det, er at kraniet ikke vokser tilsvarende, så hjernen bliver klemt inde i hovedet. Dette kunne meget let have den konsekvens at nervecellerne får for korte axoner og derfor får de problemer med energiforsyningen, som jeg gang på gang påpeger i SAND-teorien.

Her er link til artikler:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120323001344.htm
http://www.examiner.com/la-in-los-angeles/genetic-defect-may-explain-abnormal-brain-growth-people-with-autism?goback=.gde_106241_member_103004397

Nogle forskere har studeret hvilke gener der er anderledes hos børn med autisme og har blande andet fundet ud af at de genvariationer, der giver autisme, er de samme, som har betydning for udviklingen af de højere mentale funktioner, som danne grundlaget for den menneskelige intelligens. Når disse gener er for "effektive" kan det give autisme. Dette er en af de ideer der er beskrevet i starten af SAND-teorien, hvor jeg foreslår at autismen kommer når "for mange" intelligens-gener samles i samme individ eller når inkompatible intelligens-gener mødes.

Link til artikel:
http://io9.com/5909928/the-genes-behind-human-intelligence-also-made-us-vulnerable-to-autism

Nu er der så dukket en undersøgelse op der siger at miljøgifte, som PCB, påvirker nervecellernes design.

PCB-undersøgelsen skrev:
Det samme forskerteam står bag begge studier, som viser, at PCB fører til, at der dannes for mange såkaldte dendritter tidligt i fostrets udvikling. Dendritter er udløbere fra nerveceller, som overfører signaler fra en celle til en anden. Dermed forstyrres de almindelige signaler, og hjernen bliver ”hyperforbundet”.

Dette er lige præcis hvad SAND-teorien påstår. At nervecellerne i den autistiske hjerne, har en "for høj" tendens til at forbinde sig og derfor danner for tætte og komplekse netværk, men ikke er gode til at lave "lange forbindelser".

Dendritter er de korte udløbere fra nervecellen, som modtager signaler fra andre celler. Når der er mange af dem og de vokser mere, vil de støde på og forbinde sig til axonerne tættere på cellen, fordi sandsynligheden for at axonen møder en dendrit bliver større. Dette giver kortere forbindelser og mere tætte og komplekse netværk.

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Cellebiologi_og_almen_histologi/nervecelle
http://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-far-born-autisme
http://www.ucdmc.ucdavis.edu/publish/news/newsroom/6501

Jeg håber at dette giver flere lyst til at læse min SAND-teori.

En af måderne er at melde sig til og skrive mindst 3 indlæg i "Frit Autisme-Forum", så er artiklen, et af indlæggene, i de fora der er for aktive brugere.
SAND-teorien, her i forum (Boardindex -> Frit Autisme-Forum -> Diverse -> Inspiration og lyse ideer -> SAND 1.)

Mvh.
A.

Snakkesalig
Brugeravatar

Ny forskning har vist at autister har en ændring af gener som styrer nervecellers udvikling. Blandt andet er udløbere fra en bestemt type hjerneceller kortere og færre i antal. "Desværre" er det dendritterne, som modtager nerve impulser, som er kortere, men det betyder stadig at forbindelsen imellem to hjerneceller bliver kortere. Det var ellers tæt på. :-) Konsekvenserne, ifølge SAND-teorien burde være nogenlunde de samme, da det ikke væsentligt ændrer logikken i argumentationen.

Wiring Up the Newest Part of the Cortex

Peter Penzes skrev:
Interestingly, four rare amino acid coding variants have been identified in the EPAC2 gene in people with autism, suggesting they could help yield insights on the protein’s function. Therefore, the authors overexpressed one of these mutant proteins in cultured rat cortical neurons, and again found reduced basal dendritic complexity and length. This single amino-acid mutation, seen in four people with autism from two families, is located within the Ras association domain of Epac2. The small GTPase Ras has been implicated in neuronal morphogenesis, so this new result suggested that Epac2 may be regulating basal dendritic arbors via its interaction with Ras. The authors tested this by first showing that Epac2 normally interacted with Ras in cultured rat cortical neurons, but that the mutant Epac2 had significantly impaired interactions with Ras. Importantly, disrupting Ras pharmacologically in cultured neurons also reduced basal dendritic complexity and length.

The investigators say future work will involve analyzing the function of Epac2 in vivo, at both the circuit and behavioral level. They add that further studies should also assess the role of Epac2 in human disorders—more rare Epac2 mutations may be found in people with autism, further elucidating its function. It may be that Epac2 is part of a signaling network, as Penzes and his colleagues have previously shown that Epac2 interacts with neuroligins, important autism susceptibility molecules.

Snakkesalig
Brugeravatar

Så nu har videnskaben igen nyt om hjernes udvikling hos autister og jeg kan næsten ikke få armene ned. :P

Denne gang er det en artikel om axonernes vækst. De kloge har fundet ud af at mennesker kan have en "fejl" i et bestemt gen, som gør at axoner vokser efter et andet mønster end hos "normale". De stoffer, som styrer axonens vækst hen imod sit mål, fungerer ikke så "godt", som normalt, hvilket resulterer i en mere tilfældig og ukontrolleret vækst(sådan som jeg har forstået det). Dette kan betyde at axonerne bliver kortere(gætter jeg på) og så er det i tråd med SAND-teorien i sin oprindelige form.

Her er et link til artiklen...
How Brain Circuits Can Become Miswired During Development

ScienceDaily skrev:

The way that an axon guides and finds its proper target is through so-called growth cones located at the tips of axons. "These growth cones have the ability to sense the environment, determine where the targets are and navigate toward them. The question has always been -- how do they know how to do this? Where do the instructions come from that tell them how to find their proper target?" Dr. Jaffrey says. The team found that RNA molecules embedded in the growth cone are responsible for instructing the axon to move left or right, up or down. These RNAs are translated in growth cones to produce antenna-like proteins that steer the axon like a self-guided missile.

"As a circuit is being built, RNAs in the neuron's growth cones are mostly silent. We found that specific RNAs are only read at precise stages in order to produce the right protein needed to steer the axon at the right time. After the protein is produced, we saw that the RNA instruction is degraded and disappears," he says.

"If these RNAs do not disappear when they should, the axon does not position itself properly -- it may go right instead of left -- and the wiring will be incorrect and the circuit may be faulty," Dr. Jaffrey says.

En anden ny artikel beskriver hvordan autistiske hjerner mangler at aktivere et protein, mSYD1, som sørger for at styre overførselen signaler imellem nerveceller. Når proteinet er aktivt, vil det regulere væksten af de stoffer der bringer signaler fra en celle til en anden. Hvis det mangler, vil der blive dannet for mange transport stoffer og signalet bliver for forstyrret og hæmmet(sådan som jeg forstår det).

Her er et link til artiklen: New Regulator Discovered for Information Transfer in the Brain

I artiklen står blandt andet:

Citat:
The speed and precision of synaptic transmission is based on a highly complex protein apparatus in the synapse. A concentration of synaptic vesicles is found at the synaptic contact sites between neurons. When a nerve cell is activated, vesicles fuse with the edge of the synapse, the so-called active zone, and send neurotransmitters to the neighboring cells.

Peter Scheiffele's research group has now identified a previously unknown protein called mSYD1, which regulates the deposition of the vesicles at the active zone. In nerve cells, in which no mSYD1 protein is present, synaptic contacts continue to be formed but the accumulation of the synaptic vesicles at the active zone is disrupted. This results in a significant reduction of synaptic transmission.

In patients with a developmental disorder belonging the autism spectrum, mSYD1 is one of a group of genes that are inactivated.

Så tager vi lige en artikel mere.
En af de grundlæggende påstande i SAND-teorien, er at de forskellige dele af hjernen er dårligere forbundet, fordi axonerne generelt er kortere. Nu har videnskaben igen fundet beviser på at SAND havde ret på dette punkt.

Artiklen fortæller at man har fundet ud af at der er dårlig forbindelse imellem Thalamus, som ligger midt i hjernen og Crotex, som er den nyeste del af hjernen, der ligger yderst og indeholder områderne hvor de bevidste funktioner foregår. Thalamus håndterer sanseindtryk og styrer kroppen.

læs mere her: Autism in Children Affects Not Only Social Abilities, but Also a Broad Range of Sensory and Motor Skills

Der står blandt andet:
ScienceDaily skrev:
The thalamus is a crucial brain structure for many functions, such as vision, hearing, movement control and attention. In the children with autism, the pathways connecting the cerebral cortex and thalamus were found to be affected, indicating that these two parts of the brain do not communicate well with each other.

"This impaired connectivity suggests that autism is not simply a disorder of social and communicative abilities, but also affects a broad range of sensory and motor systems," Müller said.

Disturbances in the development of both the structure and function of the thalamus may play a role in the emergence of social and communicative impairments, which are among the most prominent and distressing symptoms of autism.

Snakkesalig
Brugeravatar

Nu er der kommet endnu en videnskabelig artikel med forskning som støtter SAND-teorien. De siger direkte at forbindelserne i mellem de forskellige dele af hjernen er svækket. Jeg er ganske glad. :thumbup:

http://medicalxpress.com/news/2013-10-b ... utism.html

Billede

Medical Xpress skrev:
"We can see that the weaker connectivity hinders the cross-talk among brain regions in autism," Kana said.

Kana, working with a team including Gopikrishna Deshpande, Ph.D., from Auburn University's MRI Research Center, studied 15 high-functioning adolescents and adults with autism, as well as 15 typically developing control participants ages 16-34 years. Kana's team collected all data in his autism lab at UAB that was then analyzed using a novel connectivity method at Auburn.

The current study showed that adults with autism spectrum disorders processed social cues differently than typical controls. It also revealed the disrupted brain connectivity that explains their difficulty in understanding social processes.

"We can see that there are consistently weaker brain regions due to the disrupted brain connectivity," Kana said. "There's a very clear difference."

Nu må vi se om de gider læse min SAND-teori, for jeg har sendt den til Rajesh Kana, Ph.D., associate professor of psychology.

A.

Snakkesalig
Brugeravatar

Endnu en gan bliver en af påstandene i min SAND-teori bekræftet af videnskaben, flere år efter jeg skrev artiklen i 2009. Denne gang drejer det sig om at autistiske hjerner har tendens til at have mere selv-aktivitet, end NT-hjerner. I denne artikel:

autistic brains more active during rest

skriver de:

Citat:
Researchers used magnetoencephalography (MEG) to record brain activity of autistic children, revealing that their brains at rest generate more information than non-autistic children. They also quantified interactions between brain regions and determined the inputs to the brain in the resting state allowed them to interpret the children’s introspection level. The team believes this finding could explain an autistic child’s lack of interest in external stimuli, such as interactions with other people.

På dette grundlag er jeg nødt til at konkludere at jeg er go'! Hvis jeg kun ved logisk tænkning kan få de samme resultater, som videnskaben senere bekræfter, og dette er jo ikke første gang, så må min teori være rigtig på en eller anden måde.

I SAND-teorien, side 6 skrev, jeg for flere år siden følgende.

Citat:
Generelt kan man sige at de enkelte interne netværk, i de forskellige områder, bliver dannet som i en NT-hjerne, men de vil i højere grad mangle ekstern stimulation, men da nerveceller ikke bare ligger passivt hen, vil de fra tid til anden sende interne signaler, som stimulerer området til et vist minimum at intern aktivitet. Man kan vel kalde det at drømme eller selvstimulere.

Dette betyder at de enkelte områder af hjernen, i højere grad, udvikler sig hver for sig og ”træner sin funktion”, også selvom der ikke er ydre stimuli, og kan opbygge en høj grad af selvstændig funktion, uden at det kommer til udtryk igennem fysiske handlinger.

Døm selv.
Mvh.
A.

Snakkesalig
Brugeravatar

Hurra nu er endnu en del at SAND blevet bekræftet af videnskaben.

En forsker har fundet ud af at de forskellige centre, der behandler sanse-input ikke samarbejder så godt hos autister, som hos andre.

I min teori skriver jeg blandt andet på side 7.

Citat:
x-forbindelser mellem hjerne-dele svære at danne 1. gang
Ind til videre er områderne kun omtalt hver for sig, og det er der en god grund til. I SAND-hjernen er der ikke meget organiseret kommunikation imellem de forskellige områder. Axonerne er korte og de enkelte dele af hjernen bruger meget energi og tid på at lege med sig selv og vil kun i mindre omfang modtage eller sende signaler til andre dele af hjernen. Der skal stærk stimulation til før områderne får ”øje” på hinanden og hvis der dannes forbindelser vil de også have de samme tendenser til feed-back og gentagelser.

I denne artikel står
Om autisme og læsevanskeligheder

Kode:
Foxe, who is originally from Ballygall in Dublin, has since been looking at how children with autism integrate multiple sensory signals. “One of the hallmarks [of Autism] is a sensory defensiveness, like covering your ears on hearing an ambulance passing far away, almost as if in physical pain over it,” he says.

His research group compares sensory integration in high-functioning children on the autistic spectrum (mostly boys in this case) and in matched “neurotypical” children.

Their findings suggest the neurotypical children develop the ability to rapidly integrate multiple senses around the age of seven to nine, but the children on the autistic spectrum do not fully develop this ability until well into their teens.

Gad vide, hvornår de også finder ud af at det handler om at axonerne er forkortet? ;-)

Snakkesalig
Brugeravatar

Fandt lige en gammel artikel mere, som er enig med SAND-teorien på et af kærnepunkterne.

http://www.abc.net.au/science/articles/2011/11/09/3360124.htm

Her står blandt andet
Citat:
"We found a really remarkable 67 per cent increase in the total number of brain cells in the prefrontal cortex," says Courchesne.

Potential for mis-wiring

Courchesne says the finding of excess brain cells in the prefrontal cortex explains brain overgrowth in autism, and hints at why brain function in this area is disrupted.

"This isn't just a simple increase in neurons. It means a huge increase in potential connections and, therefore, a potential for mis-wiring which would lead to abnormal function," he says.

"Factors that normally organise the brain appear to be disrupted," add Associate Professor Janet Lainhart of the University of Utah and Associate Professor Nicholas Lange of the Harvard University Schools of Medicine and Public Health, in an accompanying editorial.

The team found excess brain cells in each child with autism they studied, says Courchesne. And the brains of the autistic children also weighed more than those of typically developing children of the same age.

Dr Lizabeth Romanski of the University of Rochester Medical Center says the findings show that the origins of autism occur very early.

"The generation of new neurons, what we call proliferation, occurs prenatally during the second trimester," says Romanski, who was not involved in the study. "That is when these neurons are being born."

She says the finding of a large number of these neurons in children with autism suggests something occurred during this period to change the way the brain develops.

Snakkesalig
Brugeravatar

Nu er der kommet mere støtte til min teori. Desværre er det ikke mig der bliver berømt. :roll:

Children autism extra synapses brain

the journal Neuron skrev:
Children and adolescents with autism have a surplus of synapses in the brain, and this excess is due to a slowdown in a normal brain "pruning" process during development, according to a study by neuroscientists at Columbia University Medical Center (CUMC). Because synapses are the points where neurons connect and communicate with each other, the excessive synapses may have profound effects on how the brain functions. The study was published in the August 21 online issue of the journal Neuron.

Når der er mange synapser, vil sandsynligheden for korte axoner også være større. Den manglende "beskæring(pruning)" betyder, at når man har lavet en nerveforbindelse, vil den være svær at ændre. Dette forklarer at autister har svært ved at omstille sig, de kan ikke ændre deres nerveforbindelser og kan medvirke til den gode hukommelse, som nogle autister er berømte for.

Snakkesalig
Brugeravatar

Så nu er der mere støtte til SAND og en af de basispåstande, som den bygger på.
Hjerne hos autister er for stor.

Min påstand var, at når kraniet er ved at være vokset færdigt, omkring 2 års alderen, vil autisters hjerne forsøge at vokse videre og komme i klemme, med det resultat at blodforsyningen bliver hæmmet og skaber problemer med energiforsyningen.

Dette gør at dele af hjernen, hos autister, kan komme i energiunderskud og "krise" når der stilles for store krav. Hvis energiforsyningen til de dele af hjernen som styrer kroppens basale funktioner som vejrtrækning og selvopholdelsesdrift mangler energi, tror jeg at det vil opleves som angst og flugt/kæmp-reaktioner uden en synlig kilde.(nedsmeltning) Dette kan ske, når dele af hjernen, der tilhører de bevidste funktioner bruger alt det tilgængelige ilt og og efterlader iltfattigt blod til andre dele af hjernen.

Bare jeg dog kendte en forsker, som jeg kunne "vejlede" til at finde beviser på mine påstande. :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]