Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 23 okt 2018 00:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Snakkesalig
Brugeravatar

Geografisk sted: 2830 Virum
Jeg kom lige til at skrive noget i en Facebook-gruppe, som andre måske kan have glæde af:
"Hvis man betragter overstimulering som en tilstand der ligner køresyge og søsyge, hvor hjernen får data ind som den ikke kan håndtere, så kan det vel give de samme symptomer. Om søsygetabletter så virker imod overstimulering ved jeg ikke, men jeg tror ikke at der nogensinde er nogen der har testet det ."

Jeg har tidligere skrevet om den autistiske hjernes "dårlige" energiforsyning i artiklen om min SAND-teori, så derfor vil jeg indsætte et citat fra side 5:
Citat:
Højt lokalt energiforbrug
Hvis nerveceller skal arbejde hårdt, kræver det at de har adgang til rigeligt med energi, ellers opstår der energimangel, træthed i daglig tale.
En NT-celle vil blive træt og nedsætte sin aktivitet, men stadig, hovedsagelig, fungere korrekt. Da forbruget for lange nerveceller vil brede sig over et forholdsvis større område, vil det komme gradvist og ikke føre til akutte kriser. Der vil også være mulighed for at trække energi fra forskellige grene af blodbanen, så der er større sandsynlighed for at blodet har den energi der er brug for og kan aftage de affaldsstoffer der dannes.
Hovedsagen er at nervecellerne hos SAND´er virker som normalt, men er kortere. De vil derfor forbinde sig med andre nerveceller og sende signaler, som normalt, men ikke række så langt ud for at forbinde sig. Dette medfører at de har dårligere energiforsyning i forhold til deres forbrug, især fordi SAND-celler danner tætte, lokale netværk, hvor forbruget er højt.
På grund af den dårligere energiforsyning, vil de løbe tør for energi og gå i krise-mode, enten sende signaler på en ustruktureret måde eller gå på ”stand by” for at samle energi til en ny runde, hvis der kræves for meget af dem.
Det blod der kommer fra et SAND-celle-netværk, der arbejder hårdt, vil være tømt for energi og fyldt med affaldsstoffer, så de områder som blodet derefter passerer, vil ikke kunne trække ret meget energi ud og vil blive gennemstrømmet af ”beskidt blod”, som først renses, når det kommer tilbage til kroppen, hvor lever og nyrer filtrerer affaldsstofferne fra og lunger og hjerte sørger for at CO2 udskiftes med O2 .
Hvis det brugte blod kommer til andre dele af hjernen, der så heller ikke kan få energi, vil der udsendes krise-signaler, i form af hormoner og andre signalstoffer, som vil melde alarm, selv om der generelt er energi nok. Dette vil opleves af personen som forvirring, panik- eller raseri(adrenalin-rush) -anfald, som er velkende fænomener hos personer på autisme-spektret.

Jeg har så senere læst at mange bliver så sanseoverbelastet at de på et tidspunkt kaster op, noget som passer med symptomerne for transportsyge. Hvis man for eksempel læser beskrivelsen hos Radiodoktoren:

Radiodoktoren skrev:
Hvordan føles transportsyge?

Transportsyge opleves som en række ubehagelige symptomer, der bygger sig op inde i en. Det starter med, at man føler sig træt og søvnig, lidt deprimeret og alment utilpas, ofte med lidt hovedpine, og så gaber man måske lidt. Der bygger sig noget op i maven – en ubehagelig fornemmelse, som bliver til kvalme og svimmelhed, som ofte kulminerer i opkastning. Set udefra er det først en forpint, trist, uselskabelig person, der efterhånden bliver bleg, hyperventilerende og svedende. I virkeligheden er man meget voldsomt syg, når symptomerne er værst.

Hvis man så skal finde en "kur" er det nærliggende at prøve med søsygepiller, men desværre har de en sløvende virkning og man må fx. ikke køre bil eller betjene maskiner. Hvis det gives til et barn, vil barnet nok ikke kunne deltage i skoleundervisning eller være frisk på en udflugt.

Og nu skal alle dem der har fulgt mine andre indlæg lukke øjnene, holde sig for ørerne og skrige højt :-P

Måske kunne magnesium hjælpe, da det er nødvendigt for energiforsyningen på celleniveau. Hvis man, som autister ofte gør, lider af magnesiummangel, vil et tilskud give en forbedring af energiforsyningen og øge den mængde sanseindtryk der skal til før man bliver overbelastet.

Af andre tabubelagte muligheder kan jeg nævne chokolade, nødder og hvis alt andet kikser, et glas med sukkervand.

OG... :roll:
Selvfølgelig er der nok ingen der vil bruge eller teste mine løsninger, for det er meget mere interessant at diskutere problemerne, end at gøre noget der måske kunne føre til en løsning. Imens må børn og voksne lide forgæves. Om hundrede år, når det viser sig at jeg alligevel havde ret, stikker jeg tommelfingerknoglen op igennem kistelåget og vrisser "hvad sagde jeg" fra det hinsides. :lol:

Mvh.
A.

PS. Nu må i godt tage hænder ned og holde op med at skrige... Hold bare øjnene lukkede, så har i det nok bedst. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]